Tenunan Songket membawa kemegahan dan kecemerlangan
kepada seni tenunan serta meletakkan seni ini ke martabat yang paling tinggi
dengan ragam hias, motif dan teknik pembuatannya yang unik (Siti Zainon Ismail,
2006). Di zaman silam, motif dan warna yang terdapat pada tenunan songket
melambangkan strata atau kedudukan seseorang (Haziyah Hussin, 2006). Kini, kain ini digunakan oleh golongan
masyarakat biasa dan berkembang mengikut peredaran zaman dengan mengekalkan
motif dan corak tradisi.
Motif Songket
Motif yang kerap digunakan untuk menenun songket
diilhamkan daripada alam semulajadi. Antara motif-motif yang digunakan untuk
menghasilkan songket adalah seperti Motif Tumbuh-tumbuhan (Pucuk Rebung, Tapak
Manggis, Bunga Raya, Bunga Teratai dan Bunga Daun Sirih), Motif Binatang (Lawi
Ayam), Motif Alam (Bunga Bintang), Motif Benda (Rumah dan Bangunan) dan Motif
Kuih (Lopak Tikam) (Haziyah Hussin, 2006).
Biasanya motif rekacorak yang menghiasi kain songket kebanyakannya berasaskan tumbuh-tumbuhan. Motif tumbuhan yang digunakan meliputi bentuk
bunga, daun atau pucuk dan bahagian tampuk buah-buahan. Dengan teknik menenun yang tersendiri, kesemua bentuk
motif terhasil dalam corak geometrik (Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia,
2010).
Susunan Corak Songket
Lazimnya motif-motif pada kain songket disusun
dengan Susunan Bunga Penuh, Susunan Bunga Bertabur dan Susunan Bercorak (Perbadanan
Kemajuan Kraftangan Malaysia, 2010). Terdapat
juga susunan corak lain pada songket iaitu Susunan Beragi atau Berkotak, Susunan Bunga Lap Berantai
dan Susunan Bersulam (Haziyah Hussin, 2006).
Susunan Bunga Penuh
Corak penuh
bersulam juga dikenali songket cuban. Motif benang emas dan perak ditenun
memenuhi keseluruhan kain (Haziyah
Hussin, 2006)
Susunan Bunga Tabur
Corak ditenun
secara bertaburan dan tidak terikat atau berangkai antara satu sama lain. Motif
bunga yang ditenun ialah bunga tanjung, bunga buah cermai, bunga buah kesemak
dan lain-lain. Taburan pada kain songket juga dilengkapi dengan garisan corak di
kepala dan kaki kain (Haziyah Hussin, 2006)
Susunan Bercorak
Susunan Bercorak
Susunan motif dibuat secara jaluran berdiri, melintang atau penuh. Susunan motif bagi mengghasilan corak biasanya
banyak menggunakan benang bewarna bagi menggantikan benang emas dan perak. (Haziyah Hussin, 2006)
Bahagian Songket
Ragamhias masih dipertahankan terutama dalam
aspek pembahagian dan penempatan beberapa bentuk bahagian kain seperti Badan
kain, Kepala kain, Pengapit kain dan Tepi kain (Perbadanan Kemajuan Kraftangan
Malaysia, 2010). Bunga
atau hiasan di kepala kain di tenun mengikut citarasa penenun. Corak atau ragam
hias tersebut dikenali dengan nama-nama seperti tampuk manggis, pucuk rebung
dan lawi ayam (Perpustakaan Negara Malaysia, 2000) manakala motif ‘awan larat’ pula
dijadikan sebagai tepi kain (Haziyah
Hussin, 2006).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan