Dalam masyarakat Melayu, seni terbahagi kepada dua jenis
iaitu seni persembahan dan seni tampak. Seni persembahan terdiri daripada
tarian, nyanyian, persembahan pentas seperti makyong, wayang kulit, ghazal,
hadrah dan kuda kepang. Manakala seni tampak terdiri daripada seni bina, seni
hias, pertukangan tangan dan seni kraf. Dalam blog ini akan membincangkan
tentang seni kraf Melayu yang melambangkan hubungan erat antara orang Melayu
dengan kepercayaannya iaitu Islam.
Seni kraf adalah pusaka peniggalan nenek moyang kita
satu masa dahulu kala dan telah diperturunkan dari satu generasi ke satu
generasi hingga kini yang merupakan warisan bangsa dan negara (Khairuddin
Talib, 2007). Dalam bahasa Latin kraf dikenali sebagai ‘ars’ atau ‘art’ dan
juga sama pengertiannya dengan ‘artifact’. Ia juga dimaksudkan sebagai hasil
seni yang berfungsi untuk penggunaan. Kraf dicipta berdasarkan khayalan seni
dan disertai dengan rasa senang (Wan Ahmad Fuad Wan Abdul Aziz et. al.,1990).
Menurut Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (2010)
berdasarkan sumber Akta 222 – Akta Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia
(1979), kraf adalah suatu barangan atau apa-apa artistik yang mempunyai daya
tarikan kebudayaan atau tradisional yang dihasilkan dari kemahiran tangan
secara intensif dengan atau tanpa menggunakan alat-alat yang mudah dan
dioperasi secara langsung atau tidak langsung oleh pereka. Kamus Elektronik
Besta MD800 (2008), pula mendefinisikan bahawa kraftangan merupakan perkerjaan
yang memerlukan kemahiran tangan dan rekabentuk ‘artistik’, contohnya ukiran
kayu. Selain itu, ia juga merupakan kemahiran menggunakan tangan dan seni
dengan meaggunakan tenaga atau kekuatan.
Menurut Malaysia Geographers (1978) dalam Wan Ahmad Fuad
Wan Abdul Aziz et. al. (1990) berpendapat bahawa kraftangan mempunyai tiga ciri
utama iaitu hasil keluaran yang diawasi oleh sosial, kepercayaan dan agama,
keperluan kekuatan tradisi terhadap teknik yang diwarisi oleh generasi yang
lepas dan penggunaan tangan yang begitu meluas walaupun alat-alat jentera dan
mesin digunakan dalam pengeluaran. Manakala Majlis Amanah Rakyat (1973) juga
dalam Wan Ahmad Fuad Wan Abdul Aziz et. al. (1990) pula menyatakan bahawa
kraftangan termasuk semua barangan seni yang memiliki unsur tradisional yang
diwujudkan melalui proses pembentukan dengan menggunakan kemahiran tangan
mahupun peaggunaan mesin atau lain-lain alat.
Sebelum kedatangan Islam, masyarakat Melayu menganut
fahaman animisme dan Hindu. Mengikut cacatan Marco Polo, agama Islam telah
tersebar di Tanah Melayu sebelum abad ke-15. Agama Islam telah disebarkan oleh
para pedagang dan pendakwah dari Asia Barat ke Negara China sehingga pada abad
ke-13 Masihi, Islam semakin berkembang pesat berikutan dengan kemunculan
beberapa buah kerajaan Islam di Pasai dan Perlak di persekitaran Selat Melaka
(Ruslan Zainuddin, 2004).
Sebahagian besar orang Melayu telah memeluk agama Islam,
sementara yang lain terus menganut tradisi lama. Sejak itu, kepercayaan orang
Melayu telah berubah. Mereka telah meninggalkan pemujaan terhadap patung-patung
dan tuhan-tuhan yang banyak. Mereka telah mengetahui dan menyedari tentang
keesaan tuhan yang sebenar (Khairuddin Talib, 2007). Keadaan ini telah mengubah
kehidupan harian masyarakat Melayu di Tanah Melayu dan adat istiadat tertentu
yang didapati bertentangan dengan akidah ditinggalkan secara beransur-ansur
(Ruslan Zainuddin, 2004).
Perubahan ini telah memberi kesan terhadap bidang
undang-undang, sosio-budaya dan politik. Orang Melayu telah menghayati
nilai-nilai akhlak Islam dalam kehidupan yang terangkum dalam adab-adab
kehidupan mereka seperti adab berpakaian, adab berbahasa, adab berjiran dan
sebagainya. Dalam bidang seni juga tidak ketinggalan dimana kebanyakan hasil
seni yang dihasilkan termasuk seni kraf yang dihasilkan oleh orang Melayu
adalah bercorak keislaman.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan