Seni songket dan batik merupakan bidang kraf tangan budaya
yang menjadi identiti bangsa Malaysia yang unggul. Ia merupakan tekstil tradisional Melayu yang unik
dan kaya dengan nilai keindahan atau estetika. Kedua-duanya menggabungkan
unsur-unsur budaya yang melambangkan corak, pandangan dan pemikiran dalam
masyarakat.
Songket adalah hasil daripada tenunan benang sutera atau
kapas yang ditenun bersama-sama dengan benang emas atau perak (Haziyah Hussin, 2006). Nama “kain songket” berasal daripada
teknik membuat songket, iaitu menyongket atau menyolek bunga (emas) pada
tenunan sutera. Pada amnya songket terbahagi
kepada dua jenis, iaitu tekat tiga dan tekat lima (Siti
Zainon Ismail, 2006). Di Asia, seni tekstil dikatakan berkembang dengan pesat setelah
perhubungan dagangan dengan negara luar terjalin. Orang Tionghua menyediakan
sutera manakala orang India menyumbangkan benang emas dan perak (Norwani Mohd.
Nawawi, 2002).
Perkembangan tenunan songket bermula di perkampungan
Gerung, Tumpat. Penempatan pembuatan songket amat popular dikawasan kampung terutamanya
di negeri Terengganu, Kelantan dan Pahang. Kelantan merupakan salah sebuah
negeri di Malaysia yang mempunyai sejarah penenunan yang awal iaitu pada 1610
s.m. Penenunan songket telah dijalankan semasa pemerintahan Long Pandak
(1974-1800) sehingga zaman pemerintahan Sultan Mansur (1890-1910). Terengganu
juga terkenal dengan sejarah penenunan songket yang dipercayai bermula awal
abad ke 18 (Siti Zainon Ismail, 2006).
Pada zaman dahulu, songket merupakan
lambang kemegahan, kemewahan dan ketertinggian terutamanya golongan raja atau
pembesar. Kini, songket telah digunakan oleh masyarakat biasa tidak mengira
pangkat atau keturunan. Selalunya pemakaian songket dimonopoli oleh
golongan hawa kerana mereka terpukau dengan pembuatannya yang halus dan unik (Norwani Mohd Nawawi, 2002). Tradisi menenun masih dapat dikekalkan
sebagaimana seratus tahun dahulu. Alat-alat tenun, motif dan ragam hiasnya memperlihatkan
keindahan dan kesempurnaannya masih segar hingga ke hari ini (Haziyah Hussin, 2006).
Batik pula adalah pencorakan tekstil menggunaan lilin
dan bahan pewarna dari alam semulajadi mahupun pewarna moden (Asharil Suhardi
Abdullah, 2004). Perkataan
"batik" terbit dari perkataan Jawa "ambatik". Perkataan
akhir "tik" bermaksud menitik atau melukis titik-titik (Abdullah Mohamaed, 1990). Kemunculan batik penuh rahsia dan masih
dipertikaikan sehingga pernah para arkeologi membuat kenyataan bahawa ‘batik’
lahir di negara-negara Timur.
Konsep asal penghasilan batik adalah dari tamadun Mesir
purba, walaupun pada hakikatnya istilah ‘batik’ sebenarnya muncul dari negeri-negeri
di kepulauan Melayu (D’zul Haimi Md.Zain, 1984). Batik di Malaysia mula di
ketahui pada abad ke 18 apabila wujudnya Batik Minah Pelangi di Terangganu (Siti
Zainon Ismail, 1986). Batik mula diperkenalkan di negeri Kelantan pada tahun
1910. Dalam tahun 1911, Haji Che Su bin Haji Ishak memulakan perusahaan Batik di
Kelantan. Pada tahun 1922 beliau telah mengeluarkan batik menggunakan blok
kayu. Pada tahun 1926 kemasukan pewarna kimia dari Eropah telah membawa
perkembangan Batik (Perpustakaan Negara Malaysia, 2000). Tidak dinafikan, batik Kelantan dan
Terengganu banyak dipengaruhi corak-corak batik dari batik Jawa sehingga suatu
ketika dinamakan kain batik Lasem Kelantan, kain batik Solo Kelantan dan kain
batik Pekalongan Kelantan.
Kini batik
Malaysia telah berkembang pesat dan dapat menghasilkan identiti tersendiri
daripada pelbagai pengalaman dan eksperimentasi (Norwani
Md. Nawawi, 2008).
Menurut Sullivan F., 1968 dalam Harozila binti Ramli. (2007) “…lukisan batik akan menjadi lambang kesenian negara
bagi Malaysia, bahkan akan menjadi salah suatu kesenian yang cukup sempurna di
dunia.”. Ini menunjukkan batik Malaysia telah
berkembang melampaui dunianya melalui proses pemodenan konsep, teknik dan
falsafah (D’zul Haimi Md.Zain, 1984).
Kain atau tekstil batik dan songket digunakan dan
mempunyai tujuan yang tersendiri. Pada zaman dahulu songket hanya dipakai oleh golongan raja dan bangsawan sebagai
tanjak, samping, kain selendang dan persalinan diraja bagi menaikkan status mereka. Songket
melambangkan kehormatan dalam sesebuah masyarakat melayu (Haziyah Hussin, 2006). Batik pula berfingsi sebagai cenderamata dan digemari sejak
kesultanan Melaka lagi, dimana Hang Nadim diperintahkan oleh Sultan Mahmud bagi
membeli kain Serasah atau Batik dengan empat puluh bunga pada setiap satunya (A.
Samad Ahmad, 1986). Kini,
songket mula dipakai oleh golongan rakyat biasa sebagai pakaian rasmi untuk menghadiri
majlis-majlis tertentu, pakaian pengantin, persembahan kebudayaan dan pertunjukan
fesyen (Haziyah Hussin, 2006). Mengikut kajian, kebanyakan pengguna
yang memakai songket antara 20 hingga 50 tahun (Norwani
Mohd. Nawawi, 2002).
Batik pula digunakan untuk membuat tudung, baju, kain
sarung atau batik lepas dan digunakan dalam majlis-majlis formal dan majlis
keramaian. Ia menjadi pakaian rasmi kepada kakitangan kerajaan setiap hari
khamis bekerja dan turut menjadi pakaian seragam pramugari kapal terbang MAS (Perpustakaan
Negara Malaysia,
2000).
Kombinasi nilai tradisional dan kontemporari dalam pengeluaran batik dan
songket dapat memenuhi permintaan pasaran tempatan dan antarabangsa. Keanggunannya
diilhamkan pada pelbagai barangan dalam bentuk hantaran perkahwinan, barangan kraftangan, perhiasan dalaman, kelengkapan rumah, cenderamata dan aksesori (Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia, 2009).
Apa yang selama ini menjadi identiti bangsa, sebagai warisan tradisi wajar
dipertahankan terutama membabitkan seni dan budaya tempatan. Justeru, sebagai warisan
tradisi khazanah bangsa, seni tekstil ini perlulah dipelihara agar keindahannya
tidak terus dilupakan oleh generasi akan datang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan