Sejak dahulu lagi, kebanyakan hasil kraf dihasilkan melalui
kemahiran yang diperturunkan dari nenek moyang atau adat resam sesuatu kaum
atau puak. Kegiatan pengeluaran produk ini berkait rapat dengan kegiatan yang
berkaitan dengan tradisi seseuatu kaum atau puak dan kepercayaan agama
terutamanya agama Islam (Wan Ahmad Fuad Wan Abdul Aziz et. al., (1990). Antara
jenis-jenis hasil kraftangan yang dibincangkan dalam blog ini ialah anyaman,
ukiran kayu, tenunan songket dan batik.
Anyaman
Seni
anyaman merupakan sejenis kraf yang tidak dapat dipisahkan daripada cara hidup
tradisional masyarakat Melayu dan rumpun nusantara. Menganyam merupakan proses
menjalin jaluran daun, rotan, lidi, buluh, akar dan beberapa jenis tumbuhan
yang lain. Daripada tikar hingga kepada dinding pelindung kediaman, hasil
anyaman membentuk persekitaran hidup yang boleh dilihat di mana-mana. Ini tidak
menghairankan kerana tumbuh-tumbuhan tropika merupakan sejenis bahan yang amat
sesuai dijadikan produk anyaman. Beberapa jenis reka bentuk kraftangan
dihasilkan melalui nyaman bagi menghasilkan produk keperluan harian seperti
topi, beg, tudung saji, bakul, perabot dan tikar (Siti Zainon Ismail (1986)
yang kebanyakannya adalah untuk kegunaan sendiri atau dijual secara
kecil-kecilan di pasar terbuka (Marzita Puteh, Sadiah Baharom & Jamal Omar,
2007).
Sebagai
contoh anyaman tikar, bahan yang digunakan ialah daun pandan dan mengkuang. Kebanyakan
ragam hias yang terdapat pada tikar adalah berbentuk geometri. Ragam hias ini
disesuaikan oleh penganyam ada kaitnya dengan bahan yang digunakan iaitu daun
pandan atau mengkuang. Daun pandan atau mengkuang yang telah dipotong halus
untuk dijadikan jalur-jalur garisan yang kemudiannya dianyam bagi mewujudkan
ragam hias pada tikar tersebut. Penggunaan jalur-jalur atau garisan yang
panjang ini adalah merupakan ciri atau identiti dan merupakan teknik dalam
penghasilan tikar (Khairuddin Talib, 2007).
Ukiran Kayu
Ukiran
kayu adalah salah satu hasil seni rupa tradisi Melayu yang terulung. Seni ukir
ini telah lama bertapak dalam seni warisan Melayu dan merupakan satu peradaban
yang paling tinggi nilainya kerana merupakan salah satu seni yang belum
dipengaruhi oleh sebarang unsur-unsur lain dan sebati dengan masyarakat Melayu
terutamanya di Semenanjung Malaysia. Ia merupakan satu seni menyobek permukaan
papan atau bongkah kayu bagi mencorakkan sesuatu motif (Ismail Said & Ahmad
Saifuddin Abdullah, 2001).
Terdapat lima jenis motif yang
biasanya diterap pada kayu iaitu flora, fauna, khat, geometri dan kosmos.
Proses penyobekan merupakan satu manifestasi ilham tukang ukir kepada satu
jisim yang nyata. Menifestasi ini terbentuk secara tebuk tembus atau tebuk timbul.
Bentuk yang diukir kebiasaannya tidak menyerupai objek flora secara langsung
tetapi diolah dalam bentuk simbolik supaya menyerupai objek tersebut.
Pengolahan secara simbolik ini adalah satu seni pertukangan yang wujud sebelum
abad ke-16 lagi (Ismail Said & Ahmad Saifuddin Abdullah, 2001).
Ukiran
kayu adalah berkonsepkan keseimbangan alam dari segi pemilihan motif, komposisi
dan bentuk ukuran. Secara langsung seni ini memberi pengajaran kepada
masyarakat agar menghormati sesama manusia, alam, dan tidak sombong sebagaimana
gubahan gaya
daun yang sentiasa menunduk ke bumi. Pengolahan dan pengertiannya berhubung
rapat dengan falsafah ketuhanan (Islam) dan alam semesta beradun mesra dalam
kesatuan yang penuh harmoni (Ismail Said & Ahmad Saifuddin Abdullah, 2001).
Tenunan Songket
Songket
adalah hasil daripada tenunan benang sutera atau kapas yang ditenun
bersama-sama dengan benang emas atau perak (Haziyah Hussin, 2006). Nama “kain
songket” berasal daripada teknik membuat songket, iaitu menyongket atau
menyolek bunga (emas) pada tenunan sutera.
Pada amnya songket terbahagi kepada dua jenis, iaitu tekat tiga dan
tekat lima
(Siti Zainon Ismail, 2006).
Perkembangan
tenunan songket bermula di perkampungan Gerung, Tumpat. Penempatan pembuatan
songket amat popular dikawasan kampung terutamanya di negeri Terengganu,
Kelantan dan Pahang. Kelantan merupakan salah sebuah negeri di Malaysia
yang mempunyai sejarah penenunan yang awal iaitu pada 1610 sebelum masihi.
Penenunan songket telah dijalankan semasa pemerintahan Long Pandak (1974-1800)
sehingga zaman pemerintahan Sultan Mansur (1890-1910). Terengganu juga terkenal
dengan sejarah penenunan songket yang dipercayai bermula awal abad ke 18 (Siti
Zainon Ismail, 2006).
Pada
zaman dahulu, songket merupakan lambang kemegahan, kemewahan dan ketertinggian
terutamanya golongan raja atau pembesar. Kini, songket telah digunakan oleh
masyarakat biasa tidak mengira pangkat atau keturunan. Selalunya pemakaian
songket dimonopoli oleh golongan hawa kerana mereka terpukau dengan pembuatannya
yang halus dan unik (Norwani Mohd Nawawi, 2002). Tradisi menenun masih dapat
dikekalkan sebagaimana seratus tahun dahulu. Alat-alat tenun, motif dan ragam
hiasnya memperlihatkan keindahan dan kesempurnaannya masih segar hingga ke hari
ini (Haziyah Hussin, 2006).
Batik
Batik
pula adalah pencorakan tekstil menggunaan lilin dan bahan pewarna dari alam
semulajadi mahupun pewarna moden (Asharil Suhardi Abdullah, 2004). Perkataan
"batik" terbit dari perkataan Jawa "ambatik". Perkataan
akhir "tik" bermaksud menitik atau melukis titik-titik (Abdullah
Mohamaed, 1990).
Kemunculan
batik penuh rahsia dan masih dipertikaikan sehingga pernah para arkeologi
membuat kenyataan bahawa ‘batik’ lahir di negara-negara Timur. Konsep asal
penghasilan batik adalah dari tamadun Mesir purba, walaupun pada hakikatnya
istilah ‘batik’ sebenarnya muncul dari negeri-negeri di kepulauan Melayu (D’zul
Haimi Md.Zain, 1984). Batik di Malaysia
mula di ketahui pada abad ke 18 apabila wujudnya Batik Minah Pelangi di
Terangganu (Siti Zainon Ismail, 1986). Batik mula diperkenalkan di negeri
Kelantan pada tahun 1910. Dalam tahun 1911, Haji Che Su bin Haji Ishak
memulakan perusahaan Batik di Kelantan. Pada tahun 1922 beliau telah
mengeluarkan batik menggunakan blok kayu. Pada tahun 1926 kemasukan pewarna
kimia dari Eropah telah membawa perkembangan Batik (Perpustakaan Negara Malaysia ,
2000).
Menurut
Sullivan F., 1968 dalam Harozila Ramli. (2007) “…lukisan batik akan menjadi
lambang kesenian negara bagi Malaysia ,
bahkan akan menjadi salah suatu kesenian yang cukup sempurna di dunia”. Ini
menunjukkan batik Malaysia
telah berkembang melampaui dunianya melalui proses pemodenan konsep, teknik dan
falsafah (D’zul Haimi Md.Zain, 1984).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan