Sejak dari
dahulu lagi, motif sesuatu corak terhasil melalui proses penggarapan adalah
daripada pengamatan pereka-perekanya. Seni kraf Melayu misalnya mendapatkan
sumber motif dari alam flora seperti bunga, pucuk, daun, ranting dan
sebagainya. Ini semua adalah berasaskan pengamatan orang dulu-dulu dalam
menghasilkan sesuatu corak dan rekaan. Kebiasaannya sumber sesuatu motif
diilhamkan daripada alam semulajadi (bunga, siput, kayu, serangga dan haiwan),
bahan buatan manusia (kerusi, meja, rumah dan gunting), geometri (bulat, segi
tiga dan segi empat) dan rupa barangan kraf tradisional (wau, gasing dan keris)
(Zulkifli Yaakob & Mohd. Jamel Ismail, 2007).
Selepas
kedatangan Islam, tukang kraf Melayu mula berusaha mengubah konsep seni kraf
melalui proses penggarapan motif mereka lebih kepada ciri-ciri keislaman dan
bertepatan dengan kehendak agama. Walaupun tanpa motif dan bentuk-bentuk dewa,
seni kraf tetap subur dengan motif flora, kosmos dan tulisan khat yang
membanyangkan kepercayaan terhadap agama Islam itu sendiri (Ismail Said &
Ahmad Saifuddin Abdullah, 2001).
Ciri-ciri
seni Islam yang lain itu jelas diperlihatkan dalam ragam hias seperti
penggunaan unsur geometri, motif yang berulang dan arabes. Subjek daripada
flora paling banyak diilhamkan sebagai motif dalam ragam hias kraf Melayu
seperti rupa bunga, daun dan sebagainya, di samping penggunaan rupa geometri
dan ayat-ayat daripada al-Quran (Khairuddin Talib, 2007).
Contoh
jenis-jenis motif yang digarap boleh didapati daripada rupa bentuk daripada
alam ciptaan ilahi seperti flora (Buah Mangga, Daun Siti Fatimah, Bunga Teratai
dan Bunga Mawar), rupa bentuk geometri (Segiempat, Bulat, Bujur, Segitiga dan
geometri lain) dan rupabentuk arabes (seni khat) (Mohd Zaihidee Arshad, 2007).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan