Perbezaan dalam menggarap, mentafsir dan memberikan
sesuatu kepuasan dalam pembuatan kesenian telah menambahkan keanekaragaman
dalam hasil seni terutamanya seni kraf Melayu. Ciptaan-ciptaan baru dan unik telah
lahir dari masa ke semasa hasil pengamatan dan penggarapan idea dan dari
seorang pencipta kepada seorang pencipta yang lain. Ciptaan-ciptaan seni ini telah
menjadi sebahagian daripada kehidupan mereka dan ia juga digunakan sebagai
kehidupan harian (Khairuddin Talib, 2007).
(a)
Proses Garapan Idea
Menurut
Al Faruqi dalam Zainon Abdullah (2005), ciri-ciri pernyataan estetika dalam
proses penggarapan idea kesenian Islam, ada enam prinsip. Pertama ialah
abstraksi atau kemujaradan, kedua struktur modular, ketiganya gabungan berurutan,
keempatnya perulangan kelimanya dinamisme dan akhirnya interaksi atau
kerumitan. Maksud setiap perinsip tersebut seperti berikut.
Abstraksi
atau kemujaradan. Di dalam karya seni Islam salah satu sifat pentingnya ialah
infiniti. Corak infiniti dalam kesenian Islam adalah bersifat mujarad dan abstrak.
Sekiranya jasad dari alam atau pun subjek rujukan digunakan, subjek tersebut
perlulah dinutralisasikan dan digayakan sehingga menghilangkan jasad atau
subjek rujukan yang bersifat alamiah tersebut. Sebagai contoh sumber motif seperti daun sirih digarap oleh tukang
kraf untuk dijadikan motif daun sirih. Motif daun sirih menjadi lambang kepada
daun sirih yang asal.
Struktur
modular. Karya-karya kesenian Islam terdiri daripada banyak modul kecil tersusun
dan digabungkan menjadi satu susunan yang lebih besar. Setiap modul ini adalah suatu
entiti yang membawa satu ukuran kemuncak dan kesempurnaan yang membolehkannya
ditanggapi sebagai unit ekpressif dan memuaskan dengan sendirinya. Ciri-ciri ini jelas kelihatan pada raka
corak dan susunan motif seni Batik dan songket Melayu. Contoh motif tersebut
adalah motif awan larat.
Gabungan
berturutan. Modul-modul asas diulang-ulang seterusnya membentuk suatu gabungan
besar. Gabungan berturutan yang lebih besar dalam karya-karya kesenian Islam
tidak sekali-kali menghancurkan identiti dan ciri unit yang lebih kecil yang telah
membentuknya. Ulangan gabungan-gabungan besar dipelbagaikan dan disambung
dengan entiti lain yang lebih kecil serta dengan entiti yang lebih besar untuk
membentuk gabungan lain yang kompleks. Dengan kaedah ini menghasilkan banyak
titik lenyap atau pusat tumpuan estetika. Oleh yang demikian titik fokus
tunggal tidak wujud bersama satu kemuncak atau titik kesimpulan. Titik lenyap
yang banyak ini menjadikan karya seni Islam tidak menumpukan kepada permulaan
atau pengakhiran, dan sentiasa bersifat infiniti.
Perulangan.
Kesenian Islam menggunakan perulangan yang sangant banyak. Perulangan motif,
modul struktural, dan juga menggunakan kombinasi berturutan yang kelihatan
berterusan serta berkesinambungan. Kemujaradan dipertingkat serta diperkukuh
dengan mengawal pengasingan unit-unit bahagian, yang menghalang sebarang modul
dalam rekabentuk itu daripada dipentingkan atau dibandingkan dengan yang lain. Ciri-ciri pengulangan motif ini sering kali
kata dapat amati pada hasil karya kraf Melayu terutamanya pada batik cap dan
sulaman songket Melayu.
Dinamisme.
Rekabentuk kesenian Islam mestilah dinamik dan bersifat melangkaui lingkungan
masa atau ruang. Senibina tugu dan seni tampak banyak menggunakan ruang.
Seni-seni itu memenuhi ruang fizikal dan menggunakan unsur-unsur ruang seperti titik,
garisan, bentuk dan isipadu. Selain daripada ciri-ciri luaran dalam aspek
ruang, ciri-ciri yang dianggap perlu secara universalnya adalah yang mungkin
mempunyai orientasi temporal yang agak kuat. Corak infiniti tersebut mestilah
berupaya menarik penglihatan dan pemikiran melalui rangkaian pandangan serta
wawasan yang mesti difahami secara berangkai-rangkai. Ciri-ciri dinamisme ini banyak dipraktikkan dalam seni ukiran kayu di Malaysia .
Intrikasi
atau kerumitan. Ciri intrikasi atau kerumitan ini menambahkan kebolehan
sebarang corak atau arabes untuk menarik perhatian serta tumpuan penonton
kepada entiti strurtural yang digambarkan. Satu garis lurus atau lembaga,
walaubagaimana indah sekalipun dibuat, tidak akan menjadi satu-satunya bahan
ikonogerafik bagi sesuatu corak Islam. Perkembangan dinamisme dan momentum
corak saujana dapat dilakukan dengan pergandaan unsur-unsur dalaman dengan penambahan
kerumitan terhadap perlaksanaan dan penambahan gabungan.
(b)
Proses Mentafsir Idea
Manusia mempunyai emosi dan perasaan mahu meluahkan
perasaan mereka. Manusia ingin berkongsi perasaan dan emosinya dengan orang
lain. Justeru terdapat pelbagai cara perlakuan manusia bagi menterjemahkan
perasaan dan emosinya itu. Wolff, Charlotte
dalam bukunya “Psychology of Gesture” (1972) telah mengkaji perlakuan manusia
dan menyatakan manusia mengeluarkan pernyataan perasaannya di bawah sedar dan
tanpa kawalan diri. Ini menunjukkan manusia dalam kehidupannya mampu mencipta,
menampung dan menggunakan simbol sebagai medium untuk berkomunikasi dan manusia
hidup dalam belantara simbol. Kemampuan manusia boleh diperolehinya melalui
pendidikan, kerana pendidikan merupaakan satu proses budaya. Ini adalah kerana
budaya tercipta melalui seni warisan bangsanya. Simbol yang dicipta merupakan
hasil daripada imaginasi dan idea yang digarap oleh seniman. Oleh itu symbol tersebut
harus ditafsirkan dalam bentuk nyata untuk diamati dan digunakan untuk tujuan
tertentu.
Mempelajari cara seniman mentafsir idea untuk membentuk
seni dengan memperolehi pelbagai kesan melalui penggunaan asas senireka dan
bahasa seni visual. Seniman mentafsir idea dan terusnya merealisasikan idea
tersebut bagi mendapat kepuasan diri dan faedah kepada diri dan mayarakat
sekitar. Contohnya penghasilan seni atau
barang-barang kraf dapat memberi kepuasan kepada pencipta dan memberi manfaat
kepada masyarakat sama ada dengan cara mengamati atau menggunakannya dalam
kehidupan seharian. Barang-barang kraf ini dihasilkan adalah mengikut kaedah reka
bentuk dan hiasan tertentu. Motif-motif ataupun reka corak yang terdapat pada
kraf tersebut adalah merupakan hasil ciptaan tersendiri kerana telah diubahsuai
oleh tukang pandai dengan menggunakan daya kreativiti untuk memenuhi kehendak
cita rasa tempatan (Khairuddin Talib, 2007).
Corak dan rekaan merupakan satu bidang penting dalam
menghasilkan sesuatu karya seni. Pada dasarnya, tanpa corak dan rekaan, hasil
seni baik yang tradisional mahupun yang mengikut zaman akan tidak terhasil.
Kegiatan ini memberi peluang kepada kita untuk memahami pelbagai cara dalam
menghasilkan corak dan mengaplikasikannya menjadi suatu rekaan lain. Corak dan
rekaan dapat dipadankan kepada mana-mana hasil daripada bidang kegiatan lain
seperti binaan, kraf dan sebagainya (Kementerian
Pelajaran Malaysia ,
2002). Dalam Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka (2008), corak membawa maksud
ragi atau bunga-bungaan pada kain (barang anyaman, tenunan dll) manakala rekaan
membawa maksud buatan dan ciptaan. Dari sudut Pendidikan Seni pula, corak merupakan
susunan motif sama ada secara teratur, terancang atau secara bebas (Mohd Zaihidee Hj Arshad, 2007).
Motif pula membawa maksud sesuatu yang dijadikan dasar atau corak pada lukisan
(ukiran dll) (Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, 2008), manakala menurut Mohd Zaihidee Hj Arshad (2007) motif ialah sama ada rupa atau bentuk
asas dalam satu-satu rekaan atau gubahan. Segala corak rekaan dan motif ini
terhasil daripada proses pentafsiran idea. Melalui proses ini idea atau
imaginasi pereka akan dapat direalisasikan untuk menjadi produk atau hasil
karya kraf.
(c)
Pengaruh Dalam Memberi Makna
Tidak dinafikan jika manusia dikatakan sebagai makhluk
budaya. Manusia hidup dalam aura budaya yang penuh dengan simbol-simbol, yang
menyiratkan makna, yang difahami dan dihayati bersama dalam kelompok
masyarakatnya. Geertz, Clifford (1995)
seorang ahli antropologi menyatakan bahawa “Manusia hidup dalam jalinan
makna-makna yang ditenunnya sendiri”. Oleh itu, dalam hidup masyarakat majmuk
contohnya di Malaysia ,
sudah pasti pengaruh budaya boleh menyerap antara satu sama lain yang mempunyai
budaya yang berbeza. Begitu juga dengan pengaruh agama dan kepercayaan. Ia
dapat mempengaruhi norma, cara hidup dan sosial masyarakat termasuklah kesenian
seperti kraf tangan.
Seni kraf Melayu ini adalah melambangkan hubungan yang
erat antara orang Melayu dengan Agama Islam. Setiap hasil kraf tradisional
Melayu mempunyai pengaruh dan keunikan dalam memberi makna yang tersendiri.
Penghasilan kraf ini disesuaikan dengan alatan dan bahan yang tertentu. Ini
melibatkan budaya penghasilannya seperti penggunaan buluh, kayu dan daun
seperti nipah, pandan, terap, palas dan mempelas. Ini sememangnya
memperlihatkan kecekapan tukang mahir memanipulasi bahan di persekitarannya.
Begitu juga dengan penciptaan ragam hias dan ragam bentuk hasil kraf yang
mempunyai pengaruh dan maksud yang tertentu. Karya seni dalam kebudayaan Melayu
mempunyai sifat yang unik dan tersendiri, bukan sahaja berbeza dengan karya
seni kebudayaan-kebudayaan besar di dunia malahan juga berbeza dengan karya
seni daripada kebudayaan kelompok yang berhampiran dengannya (Khairuddin Talib, 2007).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan