Cari Blog Ini

Ahad, 28 Disember 2014

CIRI-CIRI SENI ISLAM DAN PENGARUH BUDAYA DALAM HASIL KESENIAN MELAYU


Hasil ciptaan seni kraf Melayu jelas menunjukkan pengaruh Islam di dalam penghasilannya. Ini terbukti dengan penggunaan motif dan ragam hias dalam penghasilan sesuatu kraf. Penggunaan motif-motif dan ragam hias dalam hasil karya ini jelas menunjukkan ciri-ciri keislaman. Rupa figura manusia atau binatang yang sebenar tidak digambarkan dalam ragam hias kraf tradisional Melayu. Hal ini berlaku kerana berdasarkan ajaran agama Islam menggambarkan bentuk figura manusia atau binatang yang sebenar adalah haram hukumnya. Namun begitu, masih kedapatan tukang Melayu menggunakan motif fauna sebagai subjek untuk mendapatkan sumber ilham dalam penghasilan karya mereka tetapi dengan menggunakan daya kreativiti, mereka telah membuat beberapa perubahan, mengubah bentuk tersebut dengan secara stailisasikan hingga bentuk asal fauna itu tidak kelihatan dengan jelas. Tiada gambaran tentang rupa binatang dan manusia sebenar dalam ragam hias dan ini membuktikan bahawa Seni kraf Melayu adalah melambangkan seni Islam (Khairuddin Talib, 2007).
Seni kraf telah menjadi tunjang kepada kebudayaan masyarakat Melayu sejak turun temurun lagi. Dengan adanya kesenian seperti ini identiti masyarakat Melayu lebih terserlah dan dikenali ramai (Siti Zainon Ismail (1986). Kesenian dan keaslian ragam hias yang terdapat dalam kraf tradisional tetap kekal dan tidak berubah dari dahulu hingga kini. Hasil ciptaan kraf tradisional kaya dengan unsur-unsur budaya dan ini jelas tercermin melalui bentuk, gaya, sifat, garis, gerak, dan warnanya (Khairuddin Talib, 2007).
Tidak dapat dinafikan bahawa terdapat beberapa kraf tradisional Melayu di Malaysia dipengaruhi oleh budaya luar namun ia adalah serumpun. Contohnya batik Kelantan dan Terengganu yang banyak dipengaruhi corak-corak batik dari batik Jawa sehingga suatu ketika dinamakan kain batik Lasem Kelantan, kain batik Solo Kelantan dan kain batik Pekalongan Kelantan. Namun begitu, kini batik Malaysia telah berkembang pesat dan dapat menghasilkan identiti tersendiri daripada pelbagai pengalaman dan eksperimentasi. Norwani Mohd. Nawawi. (2002)
Pengaruh budaya terhadap seni kraf di Malaysia kebanyakkan datangnya dari kepulauan Melayu dan nusantara sahaja. Ianya tidak melibatkan pengaruh dari barat atau luar nusantara walaupun negara ini telah dijajah oleh negara luar seperti Portugis, Belanda, Inggeris dan termasuk negara timur lain yakni Jepun. Ini sangat berbeza dengan apa yang berlaku di negara lain yang pernah dijajah. Penjajah telah menyebar pengaruh budaya serta membudayakan masyarakat tempatan dengan budaya mereka termasuk penggunaan ragam hias penjajah dalam seni kraf tempatan. Ini jelas dapat dilihat pada ragam hias yang terdapat dalam seni kraf Filipina yang menampakkan pengaruh Sepanyol. Oleh itu, orang Melayu harus bersyukur kerana penjajah tidak menyebar pengaruh budaya mereka dalam budaya dan seni kraf tempatan. (Khairuddin Talib, 2007).
Kraf yang dihasilkan oleh masyarakat peribumi merupakan warisan yang memperlihatkan susur galur daripada zaman batu lagi yang mengingatkan kita tentang jati diri rakyat Malaysia umumnya. Kraf tangan masyarakat peribumi dihasilkan berdasarkan alam persekitaran yang berkait dengan alam Melayu. Sumber yang digunakan untuk menghasilkannya juga adalah yang mudah didapati di sekeliling mereka. Namun Masyarakat pribumi umnya dan Melayu khususnya menggunakan pemikiran kreatif mereka dalam mengolah dan mengubah barangan dan objek yang menampilkan aspek budaya, estetik dan fungsi (Khairuddin Talib, 2007).

Aspek Estetik
Menurut Herbert Read dalam buku, “The Meaning of Arts” (1968) seni merupakan penghasilan rupa bentuk yang menimbulkan keceriaan, keseronokan dan kesenangan estetik “Art is Expression”. Kesenangan estetik dimaksudkan adalah merujuk kepada konsep kesenangan yang terhasil kesan oleh penghayatan terhadap keindahan seni visual. Kepuasan, kenikmatan, kesukaan dan kegembiraan juga termasuk di dalam kesenangan tersebut. 
Apabila menjelaskan makna estetik maka ia banyak dibincangkan berkaitan dengan deria pengamatan terhadap sesuatu perkara atau suasana yang menekankan aspek kesenian atau keindahan, bukan menekankan aspek fungsional serta kecanggihan objek tersebut (Marzita Puteh, Sadiah Baharom & Jamal Omar, 2007). Dalam memperkatakan nilai estetik bangsa Melayu, renungi ke dalam diri dan fahami etimologi perkataan estetik ini membawa kepada ‘estetics’ iaitu bidang falsafah yang mengkaji atau menyelidik tentang keindahan. Estetik dikaitkan dengan istilah nilai-nilai keindahan, termasuk di dalamnya makna, antara lain elok, molek, cantik, anggun, bagus, lembut, utuh, seimbang, padu, bening, tenang, hampa, suram, dinamik, kukuh, hidup, gerak, hambar, sentimental dan tragik (Dolmer, P., 1997). 
Pandangan dari sudut agama, Imam Muslim melalui penulisan kitabnya, Kitab Al-Iman, menjelaskan tentang kesenangan estetik dan konsep keindahan sebagai pertemuan antara seseorang yang mempunyai pengetahuan terhadap mesej atau objek yang ditemui. Dalam erti kata lain, Muslim menjelaskan seni itu sebagai suatu bentuk ilmu pengetahuan di mana seseorang yang mempunyai ilmu ataupun pengetahuan seni tersebut akan mencipta serta melahirkan manifestasi pemikiran dan perasaannya terhadap sesuatu objek yang dihayatinya melalui karya-karya seni, ataupun setidak-tidaknya akan menghargai keindahan objek serta karya tersebut, sekiranya tidak mampu menghasilkan karya seni. Ini adalah kerana seni itu sendiri mempunyai pertalian erat di antara penggiat dan khalayak seni itu sendiri (Zulkifli Yaakob & Mohd. Jamel Ismail, 2007).
Kraf tradisional seperti ukiran, batik, tenunan, anyaman, tekatan, wau, gasing, tembikar dan barang perhiasan sememangnya mempunyai nilai estetik yang tinggi dan keistimewaannya setaraf dengan seni budaya tamadun luar (Khairuddin Talib, 2007). Ia juga mempunyai nilai estetika yang tinggi, contohnya ukiran kayu. Ukiran digunakan pada rumah-rumah Melayu untuk menambahkan nilai estetik dengan corak yang terkawal. Ia mestilah tidak mengatasi imej bagunan supaya reka bentuk bangunan dapat dilihat dengan jelas. Ukiran-ukiran itu berperanan sebagai penyokong rupa atau sendi kepada bentuk bangunan (Syed Ahmad Jamal, 1992). 
Elemen dan bentuk estetika seni Islam merupakan tanda-tanda tampak yang harus dihasilkan melalui asas nilai tauhid. Ini disebabkan kesenian Islam sangat menekankan tanda-tanda tampak yang boleh membawa pemerhati supaya mengingati Tuhan. Tanda-tanda tampak yang boleh melalaikan manusia dari mengingati Tuhan tidak dibenarkan. Apatah lagi tanda-tanda tampak tersebut bersifat mengingkari atau bertentangan dengan perintah Tuhan (Zainon Abdullah, 2005). Oleh itu ciri-ciri tersebut dapat dilihat pada seni kraf Melayu kerana masyarakat Melayu telah menerima dan menganuti agama Islam berabad lamanya.
Bentuk estetika seni Islam terbahagi kepada enam bentuk, menurut Al Faruqi (1986) dalam Zainon Abdullah (2005). Iaitu bentuk abstraksi, bentuk strurtur modular, bentuk gabungan berurutan, bentuk perulangan, bentuk dinamisma dan bentuk kerumitan. Namun begitu keenam-enam bentuk tersebut dipandu oleh asas estetika Tauhid, yang menjadi strutrtur asas karya seni Islam. Menurut Zakaria Ali (1989), terdapat enam prinsip estetika Melayu, iaitu prinsip halus, prinsip berguna, prinsip bersatu, prinsip berlawan, prinsip berlambang dan prinsip bermakna.

Aspek Fungsi
Seni kraftangan adalah hasil seni yang dicipta untuk digunakan, tetapi digubah dengan memasukkan unsur-unsur seni untuk memberi bentuk yang indah dan menarik hati (Siti Zainon Ismail, 1997). Setiap hasil kraf berfungsi dalam kehidupan harian yang dipengaruhi oleh lokasi, iklim, pekerjaan, kepercayaan, bahan keperluan, kemudahan serta hubung kait dengan masyarakat. Contohnya kris dan lembing digunakan sebagai senjata untuk mempertahankan diri. Parang, sabit dan cangkul digunakan sebagai alat pertanian manakala bubu digunakan sebagai alat untuk menangkap ikan. Alat untuk kegunaan harian seperti tikar, tudung saji dan pakaian. Bekas pembakar kemenyan dan gong digunakan sebagai alat dalam upacara adat istiadat. Wau, gasing dan congkak dijadikan hobi dan sebagai aktiviti rekreasi. Alat muzik seperti serunai, rebab, nafiri dan kompang. Digunakan dalam persembahan nyanyian, tarian dan pertunjukan kebudayaan. Ukiran kayu digunakan sebagai bahan estetika pada rumah kediaman, istana dan masjid. Perahu dan kolek berfungsi sebagai pengangkutan air. Baju kebaya labuh, tengkolok, selendang, dokoh, kalung dan cucuk sanggul dijadikan alat perhiasan dan pakaian (Khairuddin Talib, 2007). 
Kain atau tekstil batik dan songket digunakan dan mempunyai tujuan yang tersendiri. Pada zaman dahulu songket hanya dipakai oleh golongan raja dan bangsawan sebagai tanjak, samping, kain selendang dan persalinan diraja bagi menaikkan status mereka. Songket melambangkan kehormatan dalam sesebuah masyarakat melayu (Haziyah Hussin, 2006). Batik pula berfingsi sebagai cenderamata dan digemari sejak kesultanan Melaka lagi, dimana Hang Nadim diperintahkan oleh Sultan Mahmud bagi membeli kain Serasah atau Batik dengan empat puluh bunga pada setiap satunya (A. Samad Ahmad, 1986).
Kini, songket mula dipakai oleh golongan rakyat biasa sebagai pakaian rasmi untuk menghadiri majlis-majlis tertentu, pakaian pengantin, persembahan kebudayaan dan pertunjukan fesyen (Haziyah Hussin, 2006). Mengikut kajian, kebanyakan pengguna yang memakai songket antara 20 hingga 50 tahun (Norwani Mohd. Nawawi, 2002). Batik pula digunakan untuk membuat tudung, baju, kain sarung atau batik lepas dan digunakan dalam majlis-majlis formal dan majlis keramaian. Ia menjadi pakaian rasmi kepada kakitangan kerajaan setiap hari khamis bekerja dan turut menjadi pakaian seragam pramugari kapal terbang MAS (Perpustakaan Negara Malaysia, 2000). Kombinasi nilai tradisional dan kontemporari dalam pengeluaran batik dan songket dapat memenuhi permintaan pasaran tempatan dan antarabangsa. Keanggunannya diilhamkan pada pelbagai barangan dalam bentuk hantaran perkahwinan, barangan kraftangan, perhiasan dalaman, kelengkapan rumah, cenderamata dan aksesori (Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia, 2009).

Aspek Makna
Seni Melayu ini merupakan penjelmaan unsur-unsur dari alam semula jadi kepada satu bentuk seni rupa. Karya ini terhasil daripada pengamatan dan pemikiran penciptaannya yang dijelmakan melalui impian dan imaginasi, seterusnya mencerminkan suasana harmoni di antara manusia dan alam ciptaan tuhan (Khairuddin Talib, 2007). Unsur-unsur alam ini mengandungi simbol pengertian dan makna yang tertentu dalam pandangan hidup masyarakat Melayu (Ismail Said & Ahmad Saifuddin Abdullah, 2001).
Penciptaan keris mempunyai fungsinya yang tertentu. Keris adalah sejenis senjata tikam yang digunakan secara meluas di keperluan Melayu pada satu ketika dahulu. Keris merupakan lambang kepahlawanan orang Melayu. Keunikan rupa bentuk dan hiasannya mempunyai makna yang tersendiri serta dipercayai mempunyai kesaktian yang luar biasa, keris dianggap sebagai sejenis senjata penting dan masyarakat dan kebudayaan tradisional Melayu (Khairuddin Talib, 2007). 
Seni ukir adalah antara kraf Melayu yang mempunyi nilai yang tinggi dan memberi makna yang tertentu kepada pengukir dan pencinta seni yang mengamtinya. Terdapat beberapa peraturan dan peradaban bagi menghasilkan ukiran yang tinggi nilai seninya. Pertama, seseorang pengukir harus yakin dan percaya kepada ilmu tauhid dan diikuti dengan keyakinan diri, keikhlasan dan kejujuran. Selain itu, mereka juga perlu memahami sifat bahan ukuran dan proses atau kaedah mengukir. Diamping itu, tukang ukir juga akan menyatakan perasaan peribadinya melaui ukiran yang diukirnya. Dengan cara ini pengukir boleh memperihalkan ciri-ciri dan sikap mereka itu terhadap hasil ukirannya (Nik Rashiddin (2000) dalam Ismail Said, 2005). 
Pereka kraf Melayu menganggap alam ini sebagai suatu hiasan yang berfungsi untuk menyerikan kehidupan sementara di dunia dan kehidupan kekal di akhirat. Dari kesedaran inilah lahirnya ciptaan yang bermakna dan bukan sahaja sebagai fungsi tetapi memenuhi keperluan kehidupan dunia yang amat rapat kaitannya dengan akhirat (Khairuddin Talib, 2007).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan