Terdapat pelbagai jenis kraf tradisional contohmya batik,
anyaman, tekatan, tembikar, ukiran,
tenunan, anyaman, tembikar, wau, gasing dan perhiasan diri (Khairuddin Talib, 2007). Setiap jenis
kraf tradisonal ini mempunyai falsafah, konsep sama ada Sians atau Matematik,
makana dan nilainya yang tersendiri.
Falsafah
Menurut Zulkifli Hanafi (1996), falsafah kraf
Melayu-Islam sebenarnya adalah ekspirasi kecintaan pada keindahan. Keindahan
pula lahir dari kejujuran seni yang memerlukan kesabaran dan ketekunan.
Falsafah seni kraf Melayu banyak menitikberatkan soal hakum hakam agama Islam.
Oleh itu kebanyakan hasil seni kraf Melayu adalah berlandaskan anjaran agama
Islam. Dalam hal membuat gambar jasad hidup, terutamanya figura manusia adalah
dilarang dan ini banyak dijelaskan dalam hadith dan ayat Al Quran. Menurut
Yusuf al Qardawi (2001) yang dipetik dari bukunya “Seni Menurut Perspektif
Islam” dalam Zainon Abdullah (2005), telah mengariskan beberapa kesimpulan
terhadap hukum gambar dan pembuat gambar.
Jenis gambar yang dilarang keras dan paling berat
dosanya ialah gambar-gambar yang di sembah selain Allah. Pembuat gambar ini
adalah kafir, jika ia mengetahui dan sengaja melakukannya. Dalam hal ini gambar
yang berjasad lebih berat dosanya dan lebih tidak dibenarkan. Diikuti dengan gambar-gambar yang dibuat
dengan tujuan untuk tidak di sembah, tetapi sengaja bermaksud meniru ciptaan
Allah atau membuat pengakuan yang ia boleh membuat dan menciptakan makhluk
sebagaimana Allah menciptakan makhluk. Gambar ini juga adalah haram. Kerana
dengan cara yang demikian, ia telah menghampirkan dirinya kepada kekufuran dan
ini bergantung kepada niatnya sendiri.
Seterusnya diikuti dengan gambar-gambar berjasad yang
tidak di sembah, tetapi di agung-agungkan seperti gambar-gambar raja-raja,
pemimpin pembesar dan lain-lain, yang hendak di abdikan melalui patung-patung,
yang mereka dirikan ditempat-tempat terbuka dan tempat-tempat lain, baik yang
sempurna bentuknya atau yang tidak sempurna. Gambar ini adalah haram dan
pelakunya adalah berdosa. Gambar-gambar berjasad atau patung yang mengambarkan
makhluk yang bernyawa yang tidak disucikan dan tidak pula diagungkan.
Gambar-gambar ini berdasarkan sepakat ulama adalah haram kecuali yang rendah
mutunya seperti mainan kanak-kanak dan bentuk-bentuk boneka yang dibuat dari
bahan makanan untuk di makan.
Termasuk dalam erti kata berdosa ialah membuat dan
memiliki gambar yang tidak berjisim yang diagungkan seperti gambar-gambar ketua
pemerintah, para pemimpin dan lain-lain, lebih-lebih lagi, jika gambar-gambar
mereka ini didirikan atau digantungkan. Larangan ini semakin kuat, jika
individu-individu yang digambarkan itu, adalah orang-orang yang zalim, fasik
dan juga atheis. Kerana mengagungkan mereka bererti menghancurkan Islam.
Manakala gambar-gambar makhluk bernyawa yang tidak berjasad tetapi tergolong di
dalam aspek berlebih-lebihan dan bermewah-mewahan seperti dinding yang dihiasi
dengan gambar-gambar dan seumpamanya, hukumnya adalah makruh.
Konsep Sains dan Matematik
Produk kraf Melayu yang terhasil sudah cukup membuktikan
bahawa masyarakat melayu mempunyai daya pemikiran yang bukan hanya mampu
mengenalpasti bahan dan proses malah menjalankan perkiraan mental ‘mental arithmetic’ secara tepat dan
terperinci dan menaakul secara saintifik di dalam penghasilan produk atau hasil
seni. Jika diteliti secara mendalam konsep saintifik dan matematik dalam
pemikiran masyarakat Melayu sememangnya tersirat melalui gubahan dan corak yang
sangat halus dan berseni yang dihasilkan.
Pemikiran dan kemahiran saintifik dan matematik telah
lama wujud di kalangan pandai kraf dan sekaligus menunjukkan ianya memang telah
lama berkembang dan digunakan oleh orang Melayu tanpa disedari. Kesenian seni
kraf memerlukan banyak kemahiran sains dan matematik untuk menghasilkan
kombinasi motif dan corak yang indah dan simetri. Semua ini memerlukan
pemikiran dan kebijaksanaan di dalam ilmu sains dan matematik itu sendiri di
dalam proses untuk menghasilkankannya (Marzita Puteh, Sadiah Baharom &
Jamal Omar, 2007).
Menurut Dolmer, P. (1997), pemikiran saintifik individu
berkembang dari peringkat yang rendah kepada peringkat yang lebih tinggi
mengikut perkembangan kognitif seseorang individu. Perkembangan pemikiran
saintifk berlaku apabila individu berupaya menguasai pengetahuan dan proses
saintifik melalui pemikiran logik dan penaakulan. Dari aspek ini individu boleh
beroperasi pada peringkat diskriptif di mana mereka menjalankan operasi seperti
pemerhatian, menyenaraikan fakta, pengkelasan dan membuat generalisai.
Pemikiran saintifik peringkat tinggi pula melibatkan individu menjalankan
proses-proses seperti berfikir secara kombinatorial, mengawal pembolehubah dan
menjana hipotesis, menjalankan pemikiran-pemikiran berkadaran, kebarangkalian
dan korelasi.
Jika diteliti dari peringkat pemprosesan bahan mentah
sehingga terhasil produk seninya adalah jelas dan ketara bahawa konsep
saintifik memainkan peranan yang besar di dalam kraf. Peringkat pemprosesan
bahan mentah melibatkan pemikiran saintifik dari beberapa aspek dimana
pemerhatian yang teliti dibuat terhadap jenis bahan yang diperolehi, mengenalpasti ciri-ciri bahan seperti kematangan, saiz dan jenis, mengkelaskan bahan mengikut ciri dan membuat generalisasi seperti menentukan bahan yang paling sesuai berdasarkan fakta-fakta yang dikumpul (Marzita Puteh, Sadiah Baharom & Jamal Omar, 2007).
pemerhatian yang teliti dibuat terhadap jenis bahan yang diperolehi, mengenalpasti ciri-ciri bahan seperti kematangan, saiz dan jenis, mengkelaskan bahan mengikut ciri dan membuat generalisasi seperti menentukan bahan yang paling sesuai berdasarkan fakta-fakta yang dikumpul (Marzita Puteh, Sadiah Baharom & Jamal Omar, 2007).
Pemikiran sebegini lebih bercorak deskriptif dan banyak
menggunakan pengalaman konkrit serta pengetahuan sedia ada mereka. Oleh kerana
pendedahan kepada konsep saintifik secara formal tidak diperolehi, masyarakat
melayu banyak menggunakan pemikiran serta menaakul secara logik. Pengetahuan
ini digunakan dan diuji secara ‘trial and
error’ untuk memperoleh bahan paling baik bagi penghasilan produk
Seni kraf masyarakat Melayu juga boleh menceritakan
proses pemikiran saintifik peringkat tinggi yang tersirat di dalam setiap
gubahan mereka. Diantarannya ialah termasuk keupayaan membuat pemikiran
kombinatorial menentukan kombinasi genap dan ganjil di dalan gubahan, keupayaan
mengawal pembolehubah dan menjana hipotesis apabila menentukan jumlah penjalin
untuk mendapatkan saiz serta bentuk yang diinginkan, menjalankan pemikiran
berkadaran, kebarangkalian serta korelasi dalam aspek seperti membuat korelasi
di antara saiz bahan dan saiz produk yang dihasilkan, berfikir secara
berkadaran apabila menentukan pewarnaan pada bahan mentah dan proses pemikiran
secara kebarangkalian terhadap corak yang akan dihasilkan (Marzita Puteh,
Sadiah Baharom & Jamal Omar, 2007).
Kenyataan di atas sudah jelas menunjukkan seni kraf
Melayu berunsur Islam dengan corak dan pengiraan geometriknya dan proses-proses
saintifiknya menceritakan bagaimana masyarakat Melayu dahulu kala berfikir dan
menaakul secara saintifik.
Makna dan Nilai
Barangan
kraftangan merupakan barangan yang berpotensi untuk dipasarkan. Ianya adalah
berbentuk tradisional dan bernilai kebudayaan, ianya dihasilkan dengan
menggunakan alat-alat yang senang dan mudah diperolehi (Wan Ahmad Fuad Wan Abdul Aziz et. al.,1990). Kebanyakan
cendiakawan barat menyamakan karya-karya tradisi kesenian Islam dengan kraf
pertukangan. Namun begitu konsep pertukangan kraf dengan keindahan wujud di
dalam karya kesenian Islam. Karya-karya kesenian Islam adalah berlandaskan
tauhid dan keesaan Allah. Di dalam mengkaji keindahan kesenian Islam, teori
yang di popularkan oleh Ismail al Faruqi dan Lamya al Faruqi sering digunakan.
Diantaranya ialah dari segi nilai dan mesej sesebuah karya perlulah terlebih
dahulu diberi penekanan estetika berasaskan nilai estetika tauhid. (Zainon Abdullah, 2005).
Hasil
karya kraf yang dihasilkan di dalam kesenian Islam hendaklah diberi pengisian
nilai-nilai tauhid dan moral berdasarkan Al Quran dan Sunnah. Dengan demikian
hasil kraf kesenian Islam akan dikawal oleh peraturan Quran dan Sunah. Hasil
kraf yang dipandu oleh Quran dan Sunnah tersebut merupakan nilai sejagat agama
Islam yang bersifat universal dan sezaman. Hasil karya yang bersifat sezaman
tersebut juga membawa ciri-ciri kesejagatan masyarakat Islam. Konteks
kemasyarakatan tersebut di dalam kesenian Islam disebut sebagai ciri kolektif.
Karya kraf yang bersifat kolektif tersebut disamping diterima oleh masyarakat
Islam sejagat juga berperanan sebagai instrumen untuk menyatukan ummah. Konsep
kesatuan tersebut adalah intipati sifat kolektif di dalam seni Islam ataupun
konteks berjemaah di dalam agama Islam. Dengan demikian karya kraf yang
dihasilkan oleh seniman Melayu-Islam mestilah mempunyai ciri-ciri kolektif.
Ciri-ciri koletif tersebut berlawanan dengan sifat-sifat keindividuan apatah
lagi kehebatan seniman. Nilai individu dan kehebatan seniman adalah sifat yang
terenggang dan jauh dalam kontek tradisi kesenian Islam (Zainon Abdullah, 2005).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan