Cari Blog Ini

Sabtu, 3 Januari 2015

PENGHASILAN RESIS MUDAH MELALUI PENEROKAAN BERTEMAKAN ORGANIK DAN GEOMETRIK


Menggambar merupakan salah satu bidang dalam Seni Visual di peringkat Sekolah Rendah. Bidang menggambar menekankan perkembangan imaginasi, kreativiti dan ekspresi diri seseorang murid. Bidang menggambar meliputi penerokaan kesan seni serta mengenali pelbagai alat bahan dan kegunaannya. Kegiatan menggambar membolehkan murid mengenali dengan lebih dekat lagi pelbagai kemahiran asas dan teknik dalam proses rekaan. Kesedaran murid terhadap alam sekitar melalui pemerhatiannya menjadi fokus utama bidang menggambar ini. Selain dari itu bidang menggambar dapat memperkembangkan persepsi visual murid dan kesedaran terhadap asas seni reka seperti warna, garisan, susunan dan kesannya. Dengan ini murid akan dapat menyelaraskan pemerhatian mereka dan pengalaman mereka dalam aktiviti hasil kerja seni. Aspek apresiasi hasil kerja perlu diadakan sebagai satu proses pembelajaran murid. (Haslinda Madon, 2007).

1.1.1        Menggambar
Menurut Haslinda Madon (2007), menggambar boleh definisikan sebagai representasi visual sesuatu objek atau imej yang dihasilkan di atas permukaan rata. Ia mengandungi komposisi artistik yang dihasilkan melalui aplikasi warna di atas permukaan rata. Ia juga merupakan gambaran mental yang jelas dan pemberitahuan imej mental seseorang. Ilustrasi yang digunakan adalah untuk menerangkan dengan lebih jelas tentang sesuatu objek. Bidang ini merupakan satu bidang yang menegaskan perkembangan persepsi terhadap aspek melukis serta kegiatan menggunakan pelbagai media dan teknik dengan menekankan aspek ruang, struktur, imbangan dan komposisi. Bidang ini menekankan perkembangan imaginasi, kreativiti dan ekspresi diri murid. Representasi visual yang dihasilkan dalam bentuk dua dimensi. Gambar sebagai satu artifak yang menunjukkan satu kecenderungan terhadap sesuatu imej atau objek.

1.1.2        Resis
Salah satu aktiviti menggambar ialah resis. Resis ialah teknik menghasilkan lukisan atau reka corak dengan menggunakan bahan-bahan yang tidak bercampur antara satu sama lain seperti cat air dan cat minyak, cat air dan lilin dan sebagainya yang boleh dikatakan sebagai proses penolakan warna. Teknik ini dapat dilihat dengan jelad didalam proses penghasilan batik lukis dan batik canting. (Kementerian Pelajaran Malaysia, 1998). Resis mudah dalam kegiatan menggambar boleh dihasilkan menggunakan warna-warna basah dan contengan lilin atau krayon. Lilin atau krayon yang digunakan dalam aktiviti resis menjadi pelindung kepada warna asal atau terdahulu yang terdapat pada permukaan kertas. (Haslinda Madon, 2007).

1.1.3        Penerokaan

Menurut Abdul Shukor Hashim, et al., (2007). E. Paul Torrance telah mencipta dan membangunkan teori kreativiti yang membantu menjelaskan tujuh perkara utama di dalam proses penjanaan kreativiti seseorang individu. Satu daripada tujuh perkara tersebut adalah penerokaan. Penerokaan boleh diaplikasikan dalam aktiviti menggambar bagi proses memupuk dan mengembangkan kreativiti diri. Penerokaan membawa maksud menyelidik untuk megetahui sesuatu yang belum diketahui lagi iaitu melaksanakannya dengan cara mejelajah. Dalam erti kata yang lain, meneroka adalah bermaksud menggunakan pelbagai bahan dan kaedah. Pengalaman penerokaan merupakan sesuatu situasi pembelajaran. Penerokaan dapat dibuat melalui eksperimen, menyelidik dan mencipta menggunakan pelabagai idea dan bahan bagi meningkatkan kefahaman diri tentang aktiviti menggambar khususnya dan Pendididikan Seni Visual amnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan